diumenge, 15 de juliol del 2018

Crítica d'òpera: La Favorite

La Favorite. AL LICEU


UNA FAVORITE RECICLADA TANCA LA TEMPORADA


La Favorite de Gaetano Donizetti


Clémentine Margaine, mezzosoprano (Léonor de Guzman) 
Michael Spyres, tenor (Fernand) 
Markus Werba, baríton (Alphonse XI)
Ante Jerkunica, baix (Balthazar) 
Miren Urbieta-Vega, soprano (Inès) 
Roger Padullés, tenor (Gaspar)
Orquestra del Gran Teatre del Liceu. 
Cor del Gran Teatre del Liceu. 
Patrick Summers, direcció musical
Derek Gimpel, direcció escènica
Jean-Pierre Vergier, escenografia i vestuari
Dominique Borrini, il·luminació
Coproducció Gran Teatre del Liceu, Teatro Real de Madrid. 
Barcelona, 8 de juliol de 2018.


________________________________________________________________

El Liceu tanca la temporada amb la reposició, una mica sorprenent, del seu propi muntatge (coproducció amb el Teatro Real de Madrid) de la versió original en francès de La Favorite de Donizetti, una òpera que havia estat molt popular al Liceu al segle XIX i XX amb més de 200 representacions acumulades però que en la seva versió francesa només havia tingut 10 representacions, totes a principis del segle XXI .
La reposició sembla sorprenent perquè fa setze anys aquesta producció ja no va agradar gaire i ara no sembla que el resultat hagi de ser gaire diferent.
El 2002 aquesta Favorite estava dirigida escènicament per Ariel García Valdés i ara la direcció ha estat "actualitzada" per Derek Gimpel, els resultats, però, no són millors.
Aquest drama d'honor i banyes ambientat en una Espanya medieval totalment impossible, amb redempció final de la dona pecadora a través, com sempre, de la mort, avui costa molt de vendre al públic d'una manera satisfactòria i aquest muntatge reposat no ho soluciona.
L'escenografia de Jean-Pierre Vergier, bonica i ben realitzada però casual i aliena al drama, no resol el problema de l'enorme distància emocional amb què el públic d'avui viu La Favorite i el vistós i extravagant vestuari i del mateix Vergier introdueix un element de color que tampoc no soluciona res.
La Favorite és belcantisme pur, del millor, el belcantisme s'ha de cantar bé i si el cant funciona, les insuficiències dramàtiques passen, fins a cert punt, a segon terme. Com que aquesta Favorite va estar ben cantada, s'ha de considerar que la representació va ser un èxit.
En primer lloc cal destacar la labor de la mezzosoprano Clémentine Margaine que debutava al teatre. Amb una veu ampla de registre, potent, bona projecció, bona dicció i timbre carnós i càlid, Margaine va fer una Leonor de Guzmán de molt alt nivell i va ser la triomfadora de la nit.
Menys clara i precisa era la dicció del tenor nord-americà Michael Spyres, tot i així la valentia amb que atacà els nombrosos aguts estratosfèrics del paper de Fernand li van valer un gran èxit encara que l'esperat sobreagut a la seva ària culminant "Ange si pur" no quedés del tot net.
El baríton Markus Werba, també debutant al Liceu, va fer un Alphonse XI ben correcte però no pas memorable, el paper requeria més força, més presència vocal.
Ante Jerkunica, en canvi, a partir d'una veu de baix molt ben col·locada, amb gruix però sense pesantor, va fer brillar el paper fins a cert punt secundari del monjo Balthazar. Les seves amenaces al rei al final del segon acte feien realment por.
Molt i molt bé en el paper menor d'Inés la soprano Miren Urbieta-Vega i també molt bé el tenor Roger Padullés en el paper de Gaspar.
El cor va quedar irregular, no gaire bé el de dones a l'escena de l'illa de Lleó i millor el d'homes i les escenes corals mixtes.
Patrick Summers, d'ampli currículum belcantista, va assumir la direcció orquestral. Va aconseguir una cosa fonamental, concertar bé amb les veus, però no va obtenir una gran refinament sonor del conjunt instrumental.

Molt discutible i probablement errònia la decisió de fragmentar la música del ballet original de l'obra intercalant-la entre els actes, amb el teló abaixat, a mode d'intermezzo de circumstàncies. Aquella música de ballet, si s'hi posa, s'ha de ballar i si no es balla, és millor que no s'hi posi perquè, certament, musicalment és molt poca cosa i, a sobre, fragmentada, només feia nosa.
  
Xavier Pujol

(Versió original en català de la crítica que es va publicar a Opera Online l'11  de juliol de 2018)